Bolivia - Cusco - Arequipa - Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu Bolivia - Cusco - Arequipa - Nazca - Reisverslag uit Nazca, Peru van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu

Bolivia - Cusco - Arequipa - Nazca

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

14 Januari 2011 | Peru, Nazca

Heeeeey allemaal!

Hier weer eens een berichtje van mij!!Dit keer vanuit Peru! Joehoe!
Hoop dat jullie in NL allemaal leuke feestdagen hebben gehad.
Ik heb kerst dus gevierd in La Paz! Om 5 uur hadden we in het hostel een kerstdiner met heel veel eten...Je kreeg een bord met kalkoen, ham, kip, aardappelpuree, en wat veggies!Kregen een soepje vooraf en een brownie toe!
Daarna maar weer de mensen in de bar opgezocht!Waar het nog steeds errug gezellig was....Later zijn we nog naar een ander hostel gegaan waar onze Ozzie en Ierse vrienden zaten, waar ook een heerlijk feestje bezig was!Ik ben de hele avond gezellig in de hostelkroeg gebleven. Lienke is op stap gegaan naar een tent waar ze werkelijk haar ogen uikeek!we wisten dat er veel cocaine in La Paz werd gebruikt maar in deze tent smolt de cocaine als sneeuw onder haar neus!Zooo echt net als in een film ging het gewoon de groep rond. Ach ik heb nog steeds wel genoeg aan een klein beetje alcohol. Wat op deze hoogte overigens iets harder aankomt dan normaal. En dat vergeet ik soms wel eens....Maar dat kan de beste overkomen denk ik dan maar.
Om 6.00 vond ik het wel mooi geweest hier en ben ik lekker terug gegaan naar mijn hosteltje..Heerlijk uitgeslapen. En 2e kerstdag eigenlijk niet zoveel gedaan. Lieneke en ik hebben lekker sushi gegeten. Haha, veel te veel besteld natuurlijk, waardoor we na we vol zaten met onze restjes sushi nog eens nieuwe rolletjes hadden gemaakt. Het leek heel netjes, maar de bediening kon er helaas niet om lachen. (wij wel hoor ;). De volgende dag om 7.45 zouden we eigenlijk met de bus naar Copacabana gaan. Maar nou vonden ze het in Bolivia nodig om te gaan staken. De benzineprijzen waren dan ook wel verdubbeld, en dat is natuurlijk ook niet heel leuk voor deze mensen! Aangezien ze op zich al niet heel veel geld hebben!
Maar toen Lieneke en ik zo met onze ziel onder onze armen een beetje rondliepen, hoorde we dat er uiteindelijk toch local bussen weer zijn gaan rijden.
Dus aan het eind van de middag maar even de taxi naar het busstation gepakt en toen kwamen we s´avonds toch nog in Copacabana aan. In de bus hebben we 3 Argentijnen ontmoet, en met hun een hostel uitgezocht en lekker wat gaan eten. Ook nog naar een barretje geweest, heerlijk lekker biertjes gedronken. Lieneke niet die zat deze avond aan de warme chocomelk! Ze had zo ontzettend last van haar keel en dacht een avondje geen alcohol zal haar goed doen..
De volgende ochtend zijn we naar Isla del Sol geweest. Toen we hier aankwamen zagen we overal om ons heel donkere regenwolken, maar op het eiland van de zon...scheen het zonnetje!Hoe lekker is dat!
Lieneke voelde zich nog steeds niet helemaal lekker, en had het ook steenkoud, maar toch kreeg ik haar mee voor een lekker stevige wandeling..Mooie uitzichten gezien en uiteindelijk moesten we bijna nog rennen om de boot terug te halen!
s´Avonds met onze Argentijnse vrienden weer lekker een feestje gemaakt! Wat weer eindigde in bijzondere gebeurtenissen! Zo viel ik bijvoorbeeld 3 keer binnen 1 meter over het zelde opstapje voor de neus van de eigenaar van het hostel. En ja wat Lieneke gedaan heeft zal ik even voor mezelf houden! De volgende ochtend, deed de eigenaar voor onze argentijnse vrienden en Lieneke even 10 keer voor hoe dat er uit te hebben gezien. Leuk (not) hehe.
De 29e december hebben we lekker wat geshopt in Copacabana, ik heb maar even een flinke warme trui gekocht want bleef het koud houden!
s´Avonds de bus gepakt naar Peru..En wat een gezelligheid, want we zaten in de bus met onze Argentijnse en Ozzie vrienden..
Bye Bye Bolivia
&
Here we are Peru!
s¨Ochtends om 6 uur aangekomen in Cusco! En nu voelde ik me wagenziek, het was ook een geweldige busrit, de stoel van Lieneke wilde niet achteruit. Ik zat naast een wild vreemde meid naast die het af en toe nodig vond haar hoofd op mijn schouders te laten rusten. Heb haar een paar tikken moeten verkopen maar gelukkig luisterde ze daar wel naar!
Snel een taxi naar ons hostel genomen en gelukkig konden we meteen ons bedje in.
Tsja en toen waren we in Cusco..Wat we daar gedaan hebben kan ik eigenlijk in 1 woord samenvatten en dat is feesten! Echt wat een geweldige stad en een geweldige tijd hebben we hier gehad!
Hebben hier natuurlijk ook Oud en Nieuw gevierd. En om 6 uur begonnen we met ons feestje omdat het toen 12 uur was NLse tijd!En daarna werd er elk uur geproost omdat het wel op een plek ergens anders op deze mooie wereld 2011 geworden was!
Kortom voor 12 uur was ik niet geheel mezelf meer..Heb heerlijk op de bar gedanst. Lieneke is hier ook vanaf gevallen. Maar ach dat kan de beste overkomen! Ik miste Lieneke opeens, keek opzij en zag haar daar liggen, geloof me zij snapte er ook niks van!
Rond 12 uur zijn we naar het plein gegaan, waar het een gekkenhuis was! Heel veel mensen en vuurwerk! Het leek wel een oorlog. Bommen naast mijn blote voeten. Vond het best eng. Er werd niet afgeteld dus wanneer het nou precies 2011 geworden was weet ik niet! Maar wij hadden sterretjes gekocht dus die hebben we lekker opgebrand! Uiteindelijk ben ik best vroeg in slaap gevallen, waar ik nieuwjaarsdag best een beetje van baalde!Maar aan de andere kant we begonnen ook op NLse tijd, dus hebben we het ook tot een uurtje of 8 NLse tijd volgehouden, en dat is dan weer best netjes dacht ik zo!
Maar toch vonden we het niet genoeg en zijn we nieuwjaarsdag maar even flink op stap geweest!Al met al ben ik dan best goed het nieuwe jaar ingegaan dacht ik zo!
Zondags 2 januari vonden Janneke en ik het dan ook tijd worden om na al dat feesten eens wat van de stad te zien. We wilden graag naar het Inka museum maar toen we daar aan kwamen bleek die gesloten!Ach ja die mensen mogen ook best eens een vrije dag hebben! Tsja toen hebben we maar weer een feestje gebouwd!
Maar maandags zijn we lekker gaan raften! Ik had verwacht het best eng te vinden maar uiteindelijk viel dat alles mee!
Na het raften konden we gebruik maken van een heerlijke sauna, en kregen we daarna een goede lunch voordat we weer terug gingen naar Cusco. s´Avonds in de bar werd onze dvd geshowt en zijn we met onze gezellige Peruaanse tourguides nog de kroeg ingeweest. Nou moet ik in NL soms schreeuwen om aandacht, hier werd alle aandacht me even te veel. Ben dan ook op tijd gaan slapen, is ook wel eens goed voor mezelf! Het probleem is dan wel weer dat onze kamer een beetje een feestkamer is. Onze Engelse vriendinnen snuiven en blowen er ook op los, maar deze avond sloeg werkelijk alles!
Van de 4e kan ik me niet meer herrinneren wat we gedaan hebben, dus het zal niet heel boeiends zijn geweest zijn. Waarschijnlijk een bezoek aan een te lekkere juicebar. In ieder geval gingen we op tijd slapen. Want op 5 januari om 6.30 werden we opgehaald om de Inca Trail te gaan doen.
Dat hield in 4 dagen hiken om naar Machu Picchu te komen.
En omdat Lieneke en ik de echte hike ervaring wilde ontdekken hadden wij geen drager gehuurd voor onze backpack. Voor de gein toch maar even mijn tas gewogen. En wat bleek ik moest toch nog 4 dagen ruim 13 kilo mee dragen. Oeps en dan had ik nog wel zoveel in het hostel achter gelaten!
Maar goed de eerste dag hebben we ruim 5 uur gelopen. En toen we op de campsite aankwamen stonden onze tenten al op!Ideaal. Afternoon tea was ook bijna klaar, met warme popcorn!Nou ik zal je zeggen ik heb nog nooit zoveel van popcorn gehouden! Voor de 2e dag toch maar wel een drager geregeld, aangezien we deze dag 5 uur bergopwaarts moesten lopen en daarna nog een uur weer naar beneden, niet echt een pretje met 13 kilo! Best sneu dat ik nu iemand anders het liet dragen, maar goed die beste mannen zijn het gewend! Om 12 uur aangekomen op de campsite, waar we lekker geluncht hebben en ik daarna een heerlijk siesta heb gehouden!Voor de afternoon tea was ik dan weer helemaal klaar wakker want er was weer popcorn! Wat heerlijk weer.
En na al dat feesten gaan we nu ook gewoon eens op tijd slapen. Lag er deze avond om 7.30 in!Goed he?
Onze 3e Inca trail dag ging de wekker weer om 5.30. Zo heerlijk de dragers schudden een beetje aan je tent, en je krijgt een kopje thee van ze!Wat een service niet, daarna willen ze overigens wel dat je snel je tent uit gaat, zodat ze die kunnen afbreken.
Deze dag begon met een uur klimmen en daarna Inka flat zoals ze dat noemen...Maar dat is niet heel vlak hoor, het gaat omhoog en naar beneden de hele tijd!En om het allemaal nog even leuker te maken sloten we deze dag af met 2 uur naar beneden te lopen..En dat is nou ook niet bepaald makkelijk. Mijn knieen en enkels vonden dit na 30 minuten echt niet grappig meer.En als het dan ook nog eens de hele tijd regent, je moet plassen, er geen toilet is en het stinkt in de bosjes waar je wilt gaan plassen, staat het huilen je nader dan het lachen. Maar goed ik laat me niet kennen en gewoon stug door lopen! Toen Lieneke en ik bij de campsite aankwamen werd er wel even flink voor ons geapplaudiseerd door de dragers! Want ja wij en een andere NLse gozer waren dan ook de enige die geen drager hadden gehuurd, en ze vonden dat best stoer van ons!
Op deze campsite was een restaurant en bar en hoe fijn ook een warme shower! Hoe lekker is dat na 3 dagen bloed, zweet en tranen gelopen te hebben, en als je dan uit de shower komt, dat dan gewoon de popcorn en thee klaar staat maakt je zo´n gelukkig mens, en vergeet je heel even hoe zwaar de afgelopen dagen waren!
Tot je weer op staat want dan voel je op zich je benen wel een beetje!
Deze avond werden de dragers even in de spotlights gezet, kregen ze een fooi en gingen we daarna vroeg slapen want onze laatste trekking dag hadden we een wake up call om 3.30! Dit omdat de dragers op tijd weg moesten om hun trein terug naar Cusco te halen!
Om 5.30 konden we gaan beginnen met lopen, vandaag was het maar 2 uur!En om 7.30 kwamen we dan ook bij Machu Picchu aan. Geweldig om dit te zien. Dit is een stad die door de spanjaarden nooit is ontdekt, en dus ook niet vernietigd is (wikipedia)
Hier aangekomen en een rondleiding gehad te hebben, konden mijn benen niet meer!En mijn lichaam ook niet, zo moe was ik! Lieneke had hetzelfde en begon maar grappen te maken dat ze dood zou gaan op Machu Picchu, en later zei ze kom laten we van dit muurtje springen....En toen gebeurde het!!!Opeens zat ze op haar kont op het randje van dat specifieke muurtje!Auw! Ze had geen eens tijd om te gillen maar begon meteen te lachen, met tot gevolg dat heel Machu Picchu haar aankeek! Inclusief ik. Ik schrok me wild, wederom snapte ik er niks van. Ze was toch wel bijna ruim 2 meter naar beneden gevallen...
Later dacht ze laat ik even van de schrik bekomen en wilde ze tegen een ander muurtje leunen, maar hiervan bleken een paar stenen los te zitten!Tja dat kon ze ook niet weten! Maar ik schrok me dood, want ze viel bijna weer! Daarna haar maar dicht tegen me aan gehouden.
De Inca Trail was op sommige momenten best zwaar...En heb ik op de stomste momenten best verlangd naar op het werk aan de thee te zitten. Het was toen nog maar 9 uur dus dat ging ook alweer snel over..En ook al ben ik niet snel trots op mezelf, dit vond ik best knap van mezelf!
Toen we weer terug waren hebben we weer lekker gefeest in ons hostel, kortweg gewoon omdat we vonden dat we dat verdiend hadden. Sooo bring on the Vodka Sprite, een dubbele graag en lets dance on the bar!Want ik kan je vertellen..Wild Rover hostel was gek voor de Inca Trail, maar daarna was het nog erger!Het zat vol met gekke Argentijnen en iedereen danste op de bar, het was 1 groot feest!Heerlijk genieten gewoon!
Zondags ook zo heerlijk genoten, met de hele groep Argentijnen gingen we naar het plein, hebben we een beetje muziek gemaakt, en een paar gingen dansen, en uiteindelijk stonden er zoveel mensen omheen te kijken, kwam er een cameraploeg en fotografen bij!Een heerlijk sfeertje gewoon! Vind de Argentijnen ook wel een leuk volk...beetje mate (soort thee) drinken met zijn alle en gewoon genieten!
Uiteindelijk vond de politie dat het genoeg was en moesten we oprotten..Maar party goes on in Wild Rover!Weer zooo lekker gek gedaan!En onze laatste avond in Cusco dan ook goed afgesloten, we hebben gedag gezegd tegen de Ozzies, waar we ook zo ontzettend veel lol mee hebben gehad!
Ook onze reis ging verder, met de Argentijnen hebben we een nachtbus naar Arequipa genomen. Hier hebben we een beetje rondgelopen, Nacho 1 van de jongens was onze persoonlijke tourguide!En heeft ons met behulp van de kaart de stad laten zien!Hebben lekker patat van de supermarkt gehad, en dat even soldaat gemaakt op het plein!
s´Avonds lekker lasagna gegeten en toch nog even een drankje gewaagd in een bar. Maar om half 1 toch maar gaan slapen want ja nu hadden we om 2.30 een wake up call, om even een dagje naar de Colca Canyon te gaan.
Om 3 uur werden we opgehaald, en konden we eerst nog 3 uur verder slapen want om 6 uur kwamen we aan in het dorpje waar we gingen ontbijten!
Daarna gingen we verder en heel veel moois gezien.
Dit was een hele mooie dag, alleen aan alle goede dingen komt een eind, want s´avonds moesten we afscheid nemen van 2 van onze geliefde Argentijnse vrienden...Die gaan terug naar Bolivia en terug naar Argentinie, was ga ik hun missen.
Lieneke ik en Nacho namen de bus naar Lima, maar wij zijn in Nazca uitgestapt en hebben vanmorgen ook Nacho uitgezwaaid. Maar die lieverd zien we in Lima weer.
Lieneke en ik zijn dus nu na een lange tijd weer met zijn 2e, best even wennen maar gelukkig hebben we elkaar nog voor een paar dagen.
Vandaag hebben we de Nazca lines bekeken. (Dit zijn tekeningen in het zand, en niemand weet hoe die daar gekomen zijn) We wilden dit eigenlijk zien vanuit de lucht met een vliegtuigje, maar aangezien dit momenteel ruim 100 US dollar kost, zijn we gewoon voor 6 soles (2 euro ongeveer) naar het uitkijkpunt gegaan en hebben een glimp van deze lijnen gezien!
Daarna ook nog een paar mummys bekeken, wat op zich best luguber was, maar ook wel grappig!
En nu zit ik lekker mijn berichtje te typen, en dringt het weer tot me door wat een geweldige tijd ik toch heb!
Ook al was het deze week best moeilijk om afscheid te moeten nemen van alle leuke mensen. Ik weet dat dat er ook bijhoord, maar dat zijn toch de minst leuke dingen. Gisteravond was daarom ook best emotioneel, omdat ik weet dat ik over een paar dagen ook gewoon gedag tegen Lieneke moet zeggen. En die zie ik natuurlijk in NL wel weer, maar we hebben hier zoooo ontzettend veel lol gehad!Iedereen praat ook over die 2 crazy dutchies!Het is zelfs zo erg dat iedereen denkt dat we elkaar al jaren kennen. Het is natuurlijk ook best grappig dat we voor zo´n tijd dezelfde plannen hadden, allebei uit NL komen, beiden verpleegkundige zijn en dat ze dan ook nog maar een dagje jonger is als mij is ook best grappig!En als klap op de vuurpijl dacht 1 van de guides van de Inca Trail ook nog dat wij lebisch waren, nou daar hebben Lieneke en ik ook erg om gelachen...
Maar lieve mensen het is hier bijna 1 uur, morgen willen we op tijd een busje nemen naar Huacachina om te gaan sandboarden, dus ik denk dat het een goed idee is om te gaan slapen.
Ik weet dat het een beetje laat is maar ik wil jullie ook allemaal nog een gelukkig 2011 wensen, en over mij hoeven jullie je daar niet druk over te maken!

Heel veel liefs vanuit Peru!

  • 15 Januari 2011 - 22:11

    Lieneke:

    Wat hebben we toch een lol samen!!
    Leuk verhaal trouwens....
    Kusje!

  • 17 Januari 2011 - 21:34

    Ria:

    Wat kan jij feesten , je beleeft deze reis tot in de top van je tenen.
    gaaf man.

Verslag uit: Peru, Nazca

Janneke

Van Buenos Aires tot en met Cancun reizen :D

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 29291

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 15 Mei 2011

Latijns-Amerika!

Landen bezocht: