Zeilen van Cartagena Colombia naar Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu Zeilen van Cartagena Colombia naar Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu

Zeilen van Cartagena Colombia naar Panama

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 Maart 2011 | Panama, Bocas del Toro

Lieve mensen! Ben ik weer! Ten eerste heb de zeiltocht overleefd hehe, waarom ik daar mee begin, kan je verder op wel lezen.
Nacho kon helaas niet zijn vlucht krijgen die hij wilde. De betaling kon niet via internet gedaan worden, hoe en wat snap ik er nog steeds niet van. Want waarom maak je dan een website voor online tickets. Maar kortom, hij kon die goedkopere ticket niet halen en besloot met de bus te gaan. Het goede nieuws was dat hij nog steeds met me naar playa Blanca wilde, samen met mij wachten. Ik was daar heel blij om dat ik nog wat daagjes met hem samen kon zijn.
Op Playa Blanca nog 2 nachten geslapen in een tent. Het was heerlijk rustig op het strand.
Daarna terug naar Cartagena gegaan voor een informatieavond, naja meer een borrel met alle anderen die met me op de boot gingen. Ik hoopte leuke mensen tegen te komen die met verder konden reizen. Helaas hoorde ik met kennis maken al dat de meeste mensen vrij snel naar huis gingen.
En toen was het zover, de dag van vertrek. Nacho en ik moesten nog wat inkopen doen en dvd branden voor de foto´s en daarna was het afscheid tijd. Ik was best emotioneel, maar keek ook uit naar de zeiltocht. Het leek me zo mooi. San Blas wie wil dat niet?
Toen ik het bootje instapte om naar de grote boot te gaan, brak mijn hart wel meer dan ik had verwacht. Je leert elkaar zo goed kennen ik zou mijn maatje zo missen. De rest zag het allemaal natuurlijk en de eerste uur op de boot ging het alleen maar over Nacho. Ik moest me beetje groot houden op die momenten.
Toen begon het zeilen. We begonnen met zonsondergang Cartagena te verlaten. Heel mooi uitzicht op de grote muren om de stad. En allerlei lichtjes van de oude gebouwen. Je kan dan pas goed zien hoe oud de stad is of de muren etc.
Al vrij snel kwam het open water in zicht. We waren met zijn allen buiten op het dek, liggend. En toen kwamen de hoge golven. We gleden alle kanten, en de golven maakten ons nat. Maar het gevoel van zeeziek kwam ook al op. En ik had nog wel op tijd mijn pilletjes genomen en ook een lichte maaltijd genomen. Toen het avondeten werd geserveerd waren er al 4 mensen te ziek om te eten. Ik nam een beetje ervan en dat heb ik ook geweten. De rest van de nacht moesten we binnen doorbrengen maar ik en bijna de rest van de boot moest om de haverklap naar buiten om over te geven. Ik denk van de 12 personen waren er maar 2 niet ziek. De boot ging dan ook flink te keer, van links naar rechts, en grote hobbels. De tweede dag was nog steeds alleen maar zee en open water. Golven werden af en toe wat minder maar ziek bleef ik. Ik verbleef de tweede dag de gehele dag onder in de boot in mijn smalle bedje. Ik at en dronk niks want mn maag kon niks aan. Dit was een dag die ik me nu al bijna niet meer kan herinneren. Het was echt overleven.
Maar het goede nieuws was, we kwamen de volgende dag aan in SAN BLAS! En ow wat was dat mooi. We gingen ankeren en ik voelde me direct al goed. Flink veel gegeten en ik was klaar voor snorkelen en fotosessies op de eilanden. Het was so mooi! Mooiste wat ik ooit heb gezien. Het water is zo blauw en helder. Kristal helder. En je bent omringt met kleine onbewoonde eilandjes met wat palmbomen. We hebben de hele gechilld en de meeste mensen zoals ik moesten bijkomen van de 2 eerste dagen. We zijn met de kleine boot naar 1 iets grote eiland gegaan en daar woonde 1 gezin op het. De KUNA´s. Ze leven van sieraden en handgemaakte kleedjes die ze verkopen aan touristen op boten. Ook verkopen ze bier en cola.
Wat een leven!
De derde dag zijn we rustig aan gaan zeilen naar de KUNA dorp. Daar hebben we rond gelopen en gepraat met de bevolking. Interessant hoe ze leven in kleine hutjes met heel veel mensen. De mensen lijken op indianen. Heel anders dan Colombianen. Dit dorp is dan ook van Panama! Er waren veel kinderen en ze waren allemaal geinteresseerd. Dit komt omdat er niet veel touristen komen.
Daarna zijn we een kleine jungle tocht gaan doen. Met een Kuna man zijn we vetrokken in een Kano. Waar we heen gingen wist niemand want onze kaptein kan ook geen woord spaans. Wij al touristen konden het beter en 1 meisje aan boord woonde al 3 jaar in colombia en die voerde de meeste gesprekken. Zei vertelde dat ze man een pad in zijn gedachten had. Dat pad bleek de waterleidingpad te zijn die achteraf gehoord hij 10 jaar geleden voor het laatst heeft gelopen toen hij die waterleiding heeft aangelegd naar het dorp. Haha. We volgenden de hele tijd een waterpijp door de jungle. Hoe grappig. Op gegeven moment kwam er nog een waterval waar we vanaf zijn gesprongen. Dit vond ik doodeng, enger dan springen van de brug! Maar heb het overleefd hehee.
De tocht heeft nog zo 3 uur geduurd en we waren allemaa hongerig. Na het wassen van onze schoenen die vol waren met modder hebben we een heerlijke maaltijd voor geschoteld gekregen. De maaltijd sowieso waren heeeeeeerlijk.
In de avond zijn we naar een mini eiland met 2 palmbomen vetrokken om een punch te drinken bij zonsondergang. Helaas was het bewolkt om de zonsondergang te kunne nzien maar de punch was goed! Daarna heerlijk kunnen slapen maar ook het denken over het afscheid van Nacho begon.
De volgende dag weer heerlijk genoten van de stranden en veel gezwommen in de avond een kampvuur gehad. We weren met de groep ook steeds closer en had was erg gezellig. De laatste dag voordat we terug gingen varen nog een schip beken onder water. Gesnorkeld erom heen. En zoveel vissen kon je zien! Dit was werderom heel mooi.
Zeilen naar Porto bello in Panama verliep heel rustig. Ik was gelukkig niet ziek. Aangekomen op vaste land haddenwe allemaal nog het gevoel aan boord te zitten. Alles draaide. We hebben samen gegeten bij een bakkerij en daarna de bus genomen naar Colon om daar een bus te nemen naar Panama City. Dit deden we met allemaal wat heel gezellig was. In panama City gingen alle single reizigers samen naar 1 hostel en de stelletjes naar andere hostels. Ik heb Panamacity bekeken met de groep wat best hylarisch was soms. Want een grote groep en tijden afspreken en ergens komen is altijd lastig. In de avond heb ik met iedereen in het hostel drankjes gedronken. Lekker buiten op het terras. De hele avond was het heerlijk warm. Ook de koppels vn andere hostels kwamen. Gezellig!
Ik was best moe en ging toch best vroeg op bed.
Panama city was niet heel bijzonder. Het oude centrum was wel heel mooi, oude gebouwen met weer balkonnetjes met bloemen beetje zoals in cartagena. Maar de rest van de stad was heeel anders. Je kon zien dat je niet meer in Colombia was. De mensen zijn anders, de huizen, muziek en eten. Bijna geen eten op straat meer. En gebouwen zijn beinvloed vanuit amerika. grote flat gebouwen en veel fastfoodrestaurants.
Ik ben nog naar ruines geweest en nog naar een markt met allelei handgemaakte sieranden. Daarn een paar oorbellen en armband gekocht. Ben er blij mee :)
Ook heb ik natuurlijk het beroemde panama kanaal bezocht. Het was niet zo indrukwekkend als ik had verwacht maar dat kwam ook doordat er op het moment dat ik er was geen grote schepen er door heen wilden. Alleen wat kleinere boten. De grotevrachtschepen zijn het mooist om te zien natuurlijk, die passen maar net.
In de avond met 4 anderen naar Bocas vertrokken met een nachtbus. Bocas del torro zijn allemaal eilanden. Mooie eilanden met witte stranden en vele natuur.
met een watertaxi naar de grootste eiland vertrokken. Aangekomen vroeg in de ochtend en direct een rondtrip geboekt naar andere eilanden. Gesnorkeld tussen door op een plek met heel veel koraal. Het was daar totaal niet diep waardoor je het van heel dichtbij kon zien. Zoveel kleuren koraal heb je. Veel vissen waren er niet, maar wel speciale die ik nog niet eerder had gezien.
Met vlekken als een luipaard of met stekeltjes op de kop. Soms zijn ze lachwekkend maar dan komt er water in je snorkelbril heheh.
In de avond met iedereen gaan eten en daarna op stap. Want het was zaterdag. Het was gezellig, maar ik miste nacho. Ik mis het sowieso heel veel. Nacho dingt af op prijzen wat ik ook hele tijd wil doen, maar die anderen vinden alle prijzen maar goedkoop. Ja zo grote budget heb ik ook weer niet denk ik dan.
Vanmorgen vetrokken naar Bastimentos met een watertaxi. Een kleine eiland. Het was even zoeken waar het strand was want ik moest door de jungle bos voor 15 min. En ja er zijn ingelopen paden maar soms ook 2 kanten op. Vond het best spannend maar is allemaal goed gekomen. Nu ga ik even douchen want begin het koud te krijgen (met 30 graden nog steeds hhaha). Douches zijn hier altijd koud, maar als je er onder weg komt is het heerlijk warm.
Daarna maar even zoeken naar eten en naar mensen om te socializen. Morgen ga ik een lange strandwandeling maken over 3 verschillende stranden. Dag erna wil ik naar Costa Rica vertrekken. Daar ga ik niet al te lang blijven, het is duur en ook niet heel puur meer, er leven veel touristen en amerikanen. Ik ga liever naar nicuacua.
Jullie horen weer van me...





  • 28 Maart 2011 - 15:16

    Ria:

    Wat een verhaal, je maakt leuke dingen mee. Ja en dat zeilen het duurt altijd even voor dat je zeebenen hebt.Je bent al verder dan wij met je zeilervaring, leuk ....
    lekker warm blauwe zee en palm bomen, schiterend. Geniet zoveel je kunt,
    Ria

  • 10 Oktober 2013 - 12:24

    Tim Lunshof:

    Beste Janneke,

    Mooi verhaal ik wil ook graag deze zeiltocht doen en ben zeer benieuwd wat de naam is van je boot of je me die zou aanraden wat de reis koste en of je dat vooraf betaald hebt of aan boord?

    Alvast bedankt voor je reactie!

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Janneke

Van Buenos Aires tot en met Cancun reizen :D

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 3691
Totaal aantal bezoekers 29256

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 15 Mei 2011

Latijns-Amerika!

Landen bezocht: