Galapagos yes, I did it! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu Galapagos yes, I did it! - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu

Galapagos yes, I did it!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

13 Februari 2011 | Colombia, Bogotá

Lieve mensen hier weer een update. Voor mijn gevoel is het allemaal al lang geleden wat ik nog moet vertellen dus ik moet diep graven in mijn geheugen.
Ik was gebleven bij guayaguil in Ecuador. Ik ben vanaf hier gevlogen naar Galapagos! Helaas was mijn zelfgemaakte nederlandse maaltijd niet goed gevallen waardoor ik ziek in het vliegtuig zat. Gelukkig was het maar 1 uur naar het eiland Baltra. Ik had een goedkopere vlucht dan doorgaans touristen nemen waardoor ik 2 uur moest wachten op de gids. Maar hiermee spaarde ik veel geld, dus dikke prima dat wachten.
De gids nam mij en nog een groepje mensen mee in een local bus, veerpond weer een bus en eindelijk mee naar de haven van Isla Santa Cruz waar het bootje lag waar ik 4 dagen op zou verblijven. De haven in Santa Cruz was super mooi, blauwe zee en je zag al overal vissen. Geweldig. De eerste dag heb ik jumbo schildpadden bezocht. Geweldig mooie beesten. Ook een lavatunnel doorgelopen en ook in de schild van een schildpad gelegen. Een lege voor de duidelijkheid.
Daarna zijn we teruggekeerd naar de boot. Waar we telkens vol werden gestopt met eten. Maar goed, ik was nog steeds niet lekker waardoor ik amper kon eten en op een schommelde boot helpt ook niet echt. En het zag er allemaal zooo lekker uit! Ik verbleef deze avond met de groep op het dek sterren kijken. Ik ben vroeg het bed in gedoken in de hoop dat ik de volgende dag me beter zou voelen. Want mijn misselijkheid overheerste de pret.
Het plan van de kapitein was om in de nacht te vertrekken naar James Isla. Maar de motor was stuk. De hele nacht was er getimmer aan boord. Maar ondanks dat sliep ik prima en voelde ik me ook beter. We zijn in de ochtend gaan varen, waardoor ik heerlijk in mijn bikini op het dek heb liggen zonnebaden.
Aangekomen in James Isla zijn we met onze speedboot naar James Bay gevaren waar we hebben gesnorkeld. Dit was echt geweldig! Heel veel vissen gezien, van 5 cm afstand. zeesterren, zeeleeuwen en pinguins! En die zijn zo leuk om mee te zwemmen, snel dat ze zijn! En de zeeleeuwen willen met je spelen onder water. Dan komen ze heel dichtbij en zwemmen dan heel snel weer weg. Is best een beetje eng, want in het water zijn ze best groot ineens...
Daarna zijn we rond gelopen over het eiland. Veel zeeleeuwen gezien, pinguins, maar ook leguanen en pelikanen. En heel veel vogels die ik nog nooit heb gezien en geen flauw idee meer van heb hoe ze heetten.
Hierna zijn we teruggekeerd en zijn we gaan zwemmen rond de boot en heb ik me volgestopt met het lekkere eten aan boord. Ook ben ik gesprongen van het dek van de boot en ja dat vond ik eng!
In de nacht zijn we gaan varen naar Bartelome. Deze eiland is ook beroemd van zijn foto van de rots.
Het heeft een geweldig uitzicht op verschillende eilanden.
Vanuit daar zijn we ook met de speedboot naar een Lava eiland gevaren. Hele eiland bestaat alleen maar uit Lava. En dat is heel heet onder je voeten als het 40 graden is want Lava is zwart, pikzwart.
Naast de Lava eiland was een super mooie witte zandstrand met blauwe zee. Daar heb ik ook weer gesnorkeld. En daar heb ik gezwommen met haaien! En weer met schildpadden etc. Dit vond ik echt het allermooiste van de hele tour.
De volgende ochtend zijn we vroeg teruggekeerd op Baltra Isla. Vandaar ben ik met een engels koppel terug gegaan naar Isla Santa Cruz. Want ik had 1 dag later een vlucht teruggeboekt zodat ik het eiland nog beter kon bekijken. Ik verbleef in hetzelfde hostel als het koppel en met hun heb ik nog een geweldig mooi strand bezocht. Lekker uiteten geweest en vroeg bed ik gedoken want mn vlucht ging vroeg. De jongen waarmee ik mijn kamer deelde moest ook naar het vliegveld. Dus met hem samen gereist. En samen met hem lang gewacht op het vliegveld.
Na het lange wachten en een korte vlucht weer aangekomen in Guayaguil.
Daar stonden een groepje surfdudes waarvan 1 ook naar Montanita ging. Met hem een taxi genomen naar busstation. En daar kregen we schrik van ons leven. Er stond een wachtrij zolang als een python voor de busticketverkoopbali. En we hoorden dat er geen bus meer ging voor vandaag. Oww ik baalde zo, want Nacho wachtte op me in Montanita. En die wist niet dat ik geen bus meer kon regelen. Maar de jongen waar ik mee reisde, had een appartement in Montanita en hij zei miss kan ik wel vervoer regelen via wat vrienden. Ik moest wachten met onze spullen en hij deed wat belletjes etc. Ik stond te wachten naast de enorme rij en daar stonden 3 brazilianen een beetje te flirten met me. Ik dacht hier ga ik gebruik van maken. Ik vroeg ik mijn beste spaans of ze ook een ticket voor mij wilde kopen. En dat wilden ze wel. Ik dacht heb ik in ieder geval een backup dat ik nog altijd de volgende dag kan vertrekken. Maar op het zelfde moment kwam er een man aan en die bood een taxi aan voor ons. De brazilianen leken het wel wat, en ik natuurlijk ook, want dan kwam ik nog dezelfde dag aan. Maarja waar was die andere jongen, ik zoeken en zoeken want ik paste op zijn spullen en die waren veel waard. Voor de duidelijkheid hij was fotograaf van beroep voor tijdschriften. Hij reist rond de hele wereld. En ik paste op al zijn lenzen voor de camara! Mensen wat hebben ze snel vertrouwen in je als je reist. Gelukkig kwam hij terug in 10 min. En de brazilianen wachtten rustig. Maarja de brazilianen waren straatmuzikanten en hadden ook fietsjes bij zich om kunstjes op de kunnen doen. Hoe krijg je 5 mensen in en taxi plus al onze spullen. Dit deed nog een uur voordat alles geregeld was. Fietsen op het dak en 3 mensen voorin. Ja 1 in het midden op de plek van de handrem. Tja het was een automaat en gewoon handrem niet gebruiken hehe.
Na een vermoeide reis aangekomen in Montanita. Maar waar was Nacho?? Ik ben eerst met de fotograaf mee naar zn huis gegaan. Daar spullen gedropt en daarna met hem gezocht naar Nacho. Gelukkig had hij me een mailtje gestuurd waar die op me wachtte en daar wachtte hij nog braaf.
Tja en Montanita kan ik omschrijven als Salou. Party en strand. En dat heb ik dan ook gedaan. Cocktails waren heel goedkoop op straat. En het water was heerlijk warm. Heb er echt een paar dagen niks gedaan. Heerlijk.
Daarna ben ik met Nacho samen vertrokken naar Banos! Voor een trip naar de Jungle.
Banos is een heel mooi stadje naast een vulkaan midden in het groen. We zijn de eerste dag vooral bezig geweest met zoeken naar een trip. Dit was nogal lastig want er waren niet zoveel touristen en heel veel bureaus waar je kon boeken. Uiteindelijk 1 gevonden voor 2 dagen 1 nacht. Ik wilde graag 3 dagen maar dan zouden we met zn 2en gaan en dat zou heel duur zijn.
In de avond zijn we naar de thermas geweest. Openlucht warm water baden. Zoals NieuweSchans maar dan tussen de bomen en met uitzicht op een waterval. Het was wel enorm druk maar ik heb heerlijk genoten.
De volgende ochtend om 8 uur stonden we klaar bij het bureau om met de trip te beginnen. We hadden een avontuurtrip geboekt.
We begonnen met wetsuit aantrekken want we gingen direct abseilen van watervallen. Dit vond ik nog best spannend. Want het is best glad. Het ging dan ook niet helemaal goed, ik gleed uit en glee hard naar beneden. Maar je zat wel vast hoor, dus niet enorm hard. Maar ik zag ook niks want ik ging door de waterval. Daarna gingen we op onze kont glijden van een waterval. Ik vond het dood eng want ik ging als eerste. Ik wist dus niet wat me te wachten stond. Het viel achteraf mee, maar de spanning maak het ook heel leuk!
Daarna ben ik nog van een berg gesprongen. Je moest achteruit abseilen een stukje en de tourleider telde af en dan moest je springen. Oef ik was weer als eerste en het was superhoog en ik wist nit wat er ging gebeuren. Ik vond het doodeng want ik gilde heeeeel hard. En dat galmt tussen de rotsen!!
Daarna zijn we wezen raften. Wat voor mij beetje tegenviel aangezien ik het in Cusco ook aan gedaan met meer golven. Dus voor mij was dit een beetje saai waardoor ik mezelf over boord gooide.
Daarna zijn we naar onze hut gereden met de auto. Ik sliep in een typisch indianen hut. Op palen met alleen een dak en een klamboe voor de te vele muggen. In de avond hadden we een nachtwandeling om lichtgevende planten te zien en een kampvuur. Ook hebben we een indianendorpje bezocht en daar kon je enge dingen drinken. Wat het was geen flauw idee maar het was vies! De volgende dag zijn we door de jungle naar een waterval gelopen. Onderweg ben ik beschilderd met rood kleurstof van een bloem, mn nagels waren gekleurd oranje enne mn gezicht met modder. Want in een beautysalon heel veel kost volgens de gids.
Een douche genomen onder de waterval en terug gelopen door de jungle. Daarna hebben we apen bezocht. Geweldig leuke beesten. Eentje vond me ook heel lief, en piste over me heen. Bluhhh! Daarna zijn we teruggekeerd naar Banos. gearriveerd in de avond waardoor we nog een nacht sliepen in Banos.
Van Banos hebben we in de ochtend een bus genomen naar Quito. We wilden eerst nog de cotipaxi beklimmen maar dat was toch wel heel duur. In Quito hebben we niet zoveel gedaan want het was slecht weer. We hebben het historisch centrum bekeken wat heel mooi was. Absoluut! En ook een museum vol met slangen en andere reptielen bezocht.
Van Quito zijn we heel vroeg in de ochtend vertrokken naar de grens van colombia. Dit was nog wat gepuzzel hoe laat we een bus moesten nemen. Want het begin stuk in Colombia was niet veilig hoorden we. Maar dit is helemaal goed gekomen want we ontmoetten een colombiaans stel dat op vakantie was geweest in ecuador. Zij wilden ons wel een lift geven. En daar zeiden we geen nee tegen. Ze woonden in Cali en tot daar konden we gratis meerijden. Dit hebben we dan ook gedaan, het was zo gezellig in de auto. Waardoor we ook hebben geslapen in Cali bij hun in het appartement. 2 Nachten nog wel! Ze hebben ons alles van Cali laten zien met de auto. We hebben alle typische etenwaren geprobeerd en alle mooie plekken gezien. Ook de arme wijken en plaatsjes erom heen. Geweldig stel was het! De laatste dag heerlijk aan het zwembad gelegen in het appartement. Nee ze waren niet arm.
Ze hebben bijna alles betaald voor ons. Ben hun heel dankbaar.
Vanaf Cali hebben Nacho en ik een nachtbus genomen naar Bogota. Dit was niet zo fijne busrit voor mij want ik kon niet slapen vanwege regen IN de bus. De bus lekte boven mijn stoel. En de bus leek nog wel zo mooi...
Mijn ervaring van Bogota vertel ik later. Ik ga nu lekker slapen want begin echt moe te worden.
Feitjes
Mijn permanent is er alweer bijna uit.
Ik ga denk ik de vlucht van 2 juni pakken terug naar NL dan land ik 3 juni!
Ik ben in Colombia! En heel onveilig is het ook weer niet.
Ik heb het nog steeds naar mijn zin.
Ik mis nog steeds kaas en heb steeds zin in stampot andijvie met spekjes.
Ook snert zou ik wel lusten hahaha ondanks de warmte soms.

Hou van jullie!

xx




  • 14 Februari 2011 - 08:39

    Mam:

    weer genoten van je geweldige verslag
    de meeste avonturen wist ik al maar er staan beslist weer nieuwe bij
    geniet nog van je reis
    en proef ik een beetje heimwee??
    liefs mam

  • 14 Februari 2011 - 09:46

    Evelien Van Der Veen:

    Hey meis ik had je foto's allemaal al bekeken en het zag er weer GEWELDIG uit!!! Mocht je nog iemand jaloers willem maken over je trip, is dat met deze foto's zeker wel gelukt!
    Ik had al eerder bij Peking Expres gezien dat ze ook door zuid Amerika liften en super makkelijk hele lieven mensen tegen kwamen en die veel voor ze wouden doen. En niet alleen echt rijke mensen. Ook in Gambia is liften zo'n gebruikelijke manier van vervoer... geweldig toch!! Meis geniet er van en hopelijk tot 3 juni!!!!!
    xxxxx

  • 14 Februari 2011 - 13:34

    Harma Wiersum:

    hoi janneke hoorde net van je mam van je onderneming...wat heb je al wat meegemaakt...prachtig....wens je nog heel veel plezier en doe voorzichtig....groetjes harma wiersum

  • 14 Februari 2011 - 13:55

    IK:

    Aan mama, een beetje missen hoort erbij toch, maar heimwee vind ik een te groot woord.
    Aan Eef, ja liften kan soms heel makkelijk in argentinie en peru. Maar Bolivia en Colombia word niet aangeraden, hehe.
    Dankjewel voor je complimenten over mijn fotos.
    Harma, leuk een reactie van je te krijgen.

  • 14 Februari 2011 - 13:58

    IK:

    Ow en ik heb trouwens ook gezwommen met haaien. Maar dat is maar een detail, hihi.

  • 21 Februari 2011 - 11:39

    Lienie:

    Hey meid!!
    Leuk je verhaal weer te lezen!!
    Hoop mee gemaakt...:)
    Wat is het reizigersleven toch heerlijk he?! Ik ga het nog missen straks!
    Denk nog steeds veel aan je en onze avonturen!

    Dikke kus!

Verslag uit: Colombia, Bogotá

Janneke

Van Buenos Aires tot en met Cancun reizen :D

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 29262

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 15 Mei 2011

Latijns-Amerika!

Landen bezocht: