Mooiste stad - Reisverslag uit Flying Fish Cove, Kerst Eiland van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu Mooiste stad - Reisverslag uit Flying Fish Cove, Kerst Eiland van Janneke Heuvelen - WaarBenJij.nu

Mooiste stad

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 Februari 2011 | Kerst Eiland, Flying Fish Cove

Waar was ik gebleven de laatste keer, even nadenken, oja Bogota.
Nadat ik de gevaarlijke weg van de grens van Ecuador naar Cali met de auto had overleeft en een geweldige gratis verblijf te hebben gehad bij Vanessa en Alle ben ik naar Bogota vertrokken. Vanessa en Alle hebben me in de avond naar het busstation gebracht. Zo lief zijn zij! Ze gingen ook nog voor me opzoek naar een goedkope ticket. Dit houd in onderhandelen over de prijs. k ben daar ook niet zo goed in en ik was ook nog eens heel moe dus ik vond het wel prima. Meestal houd ik me afzijdig met kopen van een ticket want van europeanen willen ze altijd meer geld. Uiteindelijk in een fijne bus terrecht gekomen. Alleen zijn de bussen, steen en steen koud! Ik snap het nog steeds niet waarom die airco zo hard aan moet staan. Ik had warme kleren aangedaan op aanraden van andere touristen maar nog altijd te koud om te slapen. Was dan ook bekaf toen ik aankwam.
Aangekomen een local bus genomen naar een hostel die ik van te voren al uit had gekozen. Het was een klein hostel maar wel heel fijn.
Vanuit het hostel, lopende bogota bekeken, naja alleen de interessante dingen. De stad viel me een beetje tegen, qua gebouwen. Het was wel een gezellige stad.
Ik ben met een kabelbaan een berg op gegaan om over bogota heen te kijken. Daar op de berg was ook een kerk, tja ietsje minder, want het was zondag en een priester was er aan het neurien en zingen. En vals dat het was!! En tja, katholieken vinden het leuk om gehoord te worden, overal op de berg stonden speakers.... dus je raad het al, ik ben maar even op de berg geweest.
Daarna ben ik naar musea gegaan. Op zondag zijn deze gratis en dat scheelt weer een hoop geld.
Ik ben eerst naar het huis gegaan van de beroemde bevrijder van Colombia. Bolivar genaamd. Je kon daar zijn inboedels bekijken, bed etc. Heel oud... of het e cht is betwijfel ik dan altijd, maar het was leuk en interessant om te zien. De tuin was schitterend, alleen ging het op dat moment echt kei hard regenen waardoor ik een uur heb moeten schuilen onder een afdakje. Daarna moeten rennen naar de volgende musea om nog gratis op zondag naar binnen te kunnen. Ja een echte NL van gratis gratis gratis blijf ik hier ook ;)
Ik ben gegaan naar een museum del oro. Met andere woorden, GOUD!
En goud was er te vinden, voor mij een beetje te veel goud. Het was een 3 verdiepingen groot museum. Veel te groot, voor weinig tijd. En na 10 goudmunten had ik het wel voor gezien.
Daarna naar een kunstmuseum vertrokken. Ja je doet wat op zo´n zondag. het museum bevatte ook NLse kunst. Van wie weet ik al niet meer, maar beroemde schilders. Mooi was het zeker. Maar het bevatte voornamelijk werk van Moderno Mendellin. Hij maakt schilderijen en beelden van dikke mensen. Naja de mensen worden dik gemaakt. Ook voorwerpen worden dikker gemaakt dan ze zijn. Best mooi om te zien, maar ook beetje eentonig voor mij niet kunstzinnige inzicht ;)
Daarna nog langs het paleis gelopen, enorm veel bewaking daar. Vond het bijna eng. 1 bewaker vertelde me gelukkig om de 1e weg links te gaan omdat dat veiliger was. Ik wilde nog ff stukkie rechtdoor... maar het werd al donker dus ik volgde zijn advies maar op.
Het paleis was sobertjes, zonder pracht en praal. Ik had anders verwacht. Na lang lopen, koud aangekomen in het hostel. Daar een simpele gerecht inelkaar geflanst, want ze hadden er alleen maar een magnetron in de keuken.
De volgende dag stond het beroemde zoutcathedraal in de planning.
Met een bus in de ochtend vertrokken naar een plaatsje waar de cathedraal zich bevind. Het plaatje was heel schattig, kleine straatjes en mooie gekleurde huisjes. We hadden van te voren geinformeerd hoeveel de entree zou kosten, maar aangekomen bij de ingang bleek het dubbel zo veel te zijn. Na even twijfelen toch maar betaald. De entree lijkt heel gek, alsof je een mijn ingaat. Ik had dan ook iets heel anders bij een zoutcathedraal in gedachten, een normaal kerkgebouw, maar het is allemaal onder de grond. Met een tour ging je rond in de berg onder de grond. Het verhaal is dat mijnwerkers begonnen met 1 kruis om te bidden en uiteindelijk zijn dit er een stuk of 14 geworden en uiteindelijk ook nog een grote kerk.
De kerk leek een beetje op een discovloer, het was heel mooi spiegelglad en er waren lichten onder, gekleurde. Hehe, ik was niet de enige die dat dacht en ben je nog wel in een kerk ;)
Nouja het was niet zo heel bijzonder, behalve dat alles was van zout! Maar het was wel enorm groot, dus indrukwekkend.
Ik had gehoord dat Mendellin een mooie stad zou zijn en dat je er goed zou kunnen feesten. Ik was daar wel aan toe en ben dan ook hier heen vertrokken. Wederom in een te koude nachtbus. Maar een ezel ben ik niet en nam nog meer warme kleren mee. Onder andere mijn plaid. Ik ben zo blij dat ik die heb meegenomen. Met mijn peruaanse muts met van de flappies zat ik er bij ales een oude oma, maar het kon me niks schelen.
Ondanks alle voorbereidingen wederom weinig geslapen. Toch voelde ik me uitgerust bij aankomst. Daar een metro genomen naar een hostel.
Aangekomen voelde ik me heel moe en had ik echt even een dip. Niet zo goed natuurlijk na 4.5 maand verhuizen en geen privacy. Ik hunkerde ernaar. Dus ik had een prive kamer gehuurd. Ik ben er de hele dag ingebleven met een lading eten. Heerlijk uitgerust..
Daarna vertrokken naar een ´party´ hostel. Om maar eens Mendellin te gaan zien.
Ik ben in totaal een week gebleven. Wat gefeest wat erg duur was, naja de entree is gratis maar de disco´s zijn ver weg en taxis zijn dan duur.
Maar wat leuk was om te borrelen was Zona Rosa, nee geen prostitutie. Allemaal kleine cafetjes rondom een plein.
Ook in Mendellin 1 dag aan sightseeing gedaan, dit was niet echt de mooiste stad tot nu toe. De stad centrum is heel druk, echt heel veel mensen op straat. Ook overal zwervers en mensen een de crack. Beetje angstig en lelijk gezicht.
Ik ben ook hier met een stoeltjeslift naar een buitenwijk in de bergen gegaan. Mooi overzicht over mendellin. I love it! Overzichten zijn geweldig. De buitenwijk was alleen echt arm, hele kleine huisjes, overal wasgoed en heeel veel kinderen op straat. En stinken dat het overal doet! Dan zien je de andere kant van een land..
Een leuk detail. Grote steden en dan bedoel ik niet aan de kust in colombia zijn bijna allemaal gebouwd tegen heuvels aan. Dus als je in een buitenwijk hoog bent heb je heel mooi overzicht. Je hebt heel veel heuvels in colombia. Mooie natuur, alles is groen en gekleurd met bloemen.
Na een week in Mendellin had ik het wel gezien, ik wilde naar de kust. Op naar Cartagena!
Cartagena is de mooiste en romantische stad wat ik ooit heb gezien. Echt elke straat in het oude centrum wil je fotograferen. De panden zijn heel oud en romantische stijl. Ook allemaal gekleurd met op het balkom bloemen. Oma zou het leuk vinden ;)
Het was even zoeken voordat we een hostel vonden. Ik reisde samen met 2 argentijnen vanuit Mendellin. Uiteindelijk een oud maar goedkoop hosteltje gevonden midden in het centrum. In de avond een wandeling gemaakt en heerlijk genoten van de geweldige straten.
De volgende dag naar het strand gegaan, dat viel een beetje tegen. Ik hoorde dan ook dat het op playa blanca veel mooier was. Dat maar op de planning gezet. Daarna een wandeling gemaakt over de stadsmuren.
Ja Cartagena is een havenstad, dat is aangevallen door piraten vroeger. En uiteindelijk heeft 1 piraat een dikke muur gebouwd op heel cartagena. Die muur en 1 fort staan er nog steeds. Romantisch is het om de zonsondergang er vanuit te zien. Dat dan ook maar gedaan.
De volgende dag maar naar Playa Blanca vertrokken. Om daar te komen was iets minder relaxt. Je kon met een boot, maar dat was duurder dan overland. Ik wilde goedkoper en avontuurlijker. Ik nam eerst een bus, daarna een ferry en daarna een motortaxi. De ferry bleek een kano en de motortaxichauffeur wilde me dood hebben. Doodeng vond ik het. Maar levend aangekomen en stukken goedkoper dan met de boot, na veel onderhandelen natuurlijk.
Playa Blanca is een juweeltje. Zoals de naam al zegt, witte stranden en palmbomen en intens blauwe zee. Snorkelen met mooie vissen en zeeslangen, geweldig!
Ik heb er geslapen in een hangmat 2 nachten nog geen 10 meter van de zee.
Elke morgen wakker worden met uitzicht op zee was geweldig.
Maar helaas moest ik vertrekken want mijn maandelijkse probleem begon en er waren geen toiletfaciliteiten. Fijn is dat dan niet..
Terug gekomen in Cartagena een trip geboekt naar de moddervulkaan.
1 uur van Cartagena vandaan staat de grootse moddervulkaan, ja deze bevat modder in plaats van lava. Ik ben in deze modder gaan zwemmen. Echt heel gek was dat, je drijft erin en het is warm. De modder is zo dik als slijm, ik moest er echt ff aan wennen maar na een tijdje heerlijk genoten in de het zonnetje in het slijmerige modder.
Daarna was het wassen in een nabijgelegen meer. Ik werd geholpen met wassen door colombiaanse vrouwen. Ze kleedden me helemaal uit! Grappig om ook de andere touristen hun gezichten te zien als ze je bikini uittrekken.
Na een kleine vergoeding was k weer ´schoon´.
Was blij dat ik daarna nog een lekkere douche kon nemen in het hostel.
Naja lekker, koud water heb je hier alleen. Maar erg is het niet hoor! Te warm voor warme douches.
Ik ga morgen naar Santa Marta en daarna zien we wel weer...Ik ben nog lang niet uitgekeken op de blauwe zee en witte stranden. Kom maar op!
Ik hoorde dat het in NL nog steeds dik winter is, dus ik blijf nog wel even hier.

Dikke groeten!




  • 28 Februari 2011 - 09:25

    Ria:

    He Janneke je maakt wat mee!
    Leuk je verhalen te lezen.
    Veel zonnige dagen toegewenst.
    Hier is het maar koud...

    groet Ria

  • 28 Februari 2011 - 10:16

    Mam Jenny:

    Weer genoten van je reisverslag!!
    Je "vertelt" steeds andere verhalen die ik nog niet van je weet
    Geniet van je reis,

    liefs Mam

  • 10 Maart 2011 - 10:06

    Evelien:

    Hey meisje,
    Heerlijk om weer je verhaal te lezen.
    Maar voor het weer hoef je hier idd nog niet naartoe te komen.
    Alle bleekscheten die smachten hier naar een zonnestraaltje en ookal is het nog vries koud, de terassen zijn alweer uitgezet zodat we van elk zonnestraaltje kunnen opvangen!
    Maar meisje geniet ervan!!!
    xxxxxxx

Verslag uit: Kerst Eiland, Flying Fish Cove

Janneke

Van Buenos Aires tot en met Cancun reizen :D

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1229
Totaal aantal bezoekers 29225

Voorgaande reizen:

21 September 2010 - 15 Mei 2011

Latijns-Amerika!

Landen bezocht: